måndag 25 februari 2013

Uppdatering och läkarbesök

Dags att uppdatera lite igen, det har hänt en del på senare tid, men jag har inte haft ork att skriva, jag har varit och är fortfarande väldigt trött, och jag är verkligen trött på att vara det, jag vill vara mitt vanliga jag och känna mig pigg och ha energi, vilket jag inte alls har just nu, men jag kämpar på, visa dagar känns bättre än andra.
I veckan som var så var jag till Solna för att träffa min nya chef, jag var nära att avboka det mötet, pga att jag kände mig så trött, men samtidigt så ville jag ha det gjort, det blev mest prat om mig och hur jag mår, min nya chef verkade trevlig, men hon pratade inget om sig själv så jag fick inte så mycket uppfattning om henne, men det blir säkert bra tror jag. innan jag åkte iväg på mötet så ringde försäkringskassan mig för att höra hur det går med min behandling och hur jag mår, hon berättade att jag var godkänd för sjukpenning den kommande perioden, som är tom sista maj, hon undrade om jag skulle kunna jobba igen, och som jag mår nu så är det omöjligt att svara på, det, självklart skulle jag vilja må så bra så att jag kan börja jobba igen, och få bättre ekonomi, som det är nu får vi nästan vända på varenda krona, jag förstår inte att de måste gå på oss som är cancersjuka, det är inte direkt en förkylning, vi har drabbats utav, jag läste på "Ung cancers" Fb sida där berätta de om att de hade suttit i samtal hela dagen  med  försäkringskassan, ang. en ung kille på 23 år som blivit utförsäkrad trots att han fått en dödsdom över sig, Försäkringskassans svar var att de skulle lämna in en blankett med förväntat datum då han skulle avlida! det är ju inte riktigt klokt! så får man inte behandla svårt sjuka människor! vart har förståelsen och empatin tagit vägen? självklart är jag orolig att även jag ska drabbas av något liknande, eftersom hon skulle höra av sig till mig i mars för att höra hur jag mår då, jag skulle gladligen hellre jobba och ha ett socialt liv istället för att ständigt vara så här trött och ha värk i kroppen. så jag förvarnade min chef att det kan hända att Fk vill att jag ska tillbaka till arbetslivet  igen, som det är nu är jag ju infektionskänslig, och då är det väl ingen större hit att jobba i en barngrupp på en förskola.

På torsdag skulle jag ha åkt förbi på jobbet och hälsat på en stund innan jag skulle vidare till Thorax och kolla hjärtat, men eftersom jag var så trött så avbokade jag det hela, vilket kanske var tur, för På torsdag fm. ringde Angelika mig ifrån sin pojkvän och kunde knappt prata, för hon hade så ont, och grät i luren och ville komma till en doktor, så jag fick prata med hennes kille som berätta att hon hade hostat så kraftigt att hon fått  ont i sidan, och nu hade det tydligen förvärrats, eftersom hon hade så ont tyckte jag att det var lika bra att hon åkte in till akuten direkt, så de fick kolla henne där, Medans jag gjorde mig i ordning och beställde taxi så  blev hon skjutsad in till akuten, hon hade redan fått komma in till en läkare medans jag var på väg, och de höll på att ta prover på henne, de kollade både hjärtat, feber och tog blodprover, ochröntgade lungorna, efter 3 tim så fick vi besked att allt såg bra ut , men hon hade en svullnad som troligen var en muskelbristning i sidan pga av allt hostande, och det skulle ge sig av sig självt, men att det kunde göra väldigt ont innan det gick tillbaka, efter detta så gick vi och fikade innan vi tog en promenad till Thorax kliniken för ultraljud av mitt hjärta, när jag kom hem var jag hur slut som helst, men vad gör man inte för sina barn, även om de är vuxna?

På fredagen hade jag fått en tid till ärftlighetsutredningen, för att få svar på testerna jag gjorde i höstas, om jag bär på någon ärftlighet, men det gjorde jag inte fick jag veta, jag deltog ju även i en studie där man testade mitt blod mot 5 gener till, men inte ens där visade det något, trots att jag inte bär på någon ärftlighet, så har ju mina syskon och barn en ökad risk att drabbas, 20 % högre än alla andra pga att jag har Bc, så Thilde och Angelika, rekommenderades att börja gå på mammografi from de fyller 33 år, men som läkaren sa, så kan det ju om 10 år kanske finnas någon metod där de kan få fram ärftlighet på all slags cancer och då kan det vara aktuellt att testa mitt blod igen, eftersom jag har så många cancerfall på mammas sida. men det var ändå en lättnad att jag inte för vidare någon ärftlighet till mina barn.

I lördags var vi ut till husvagnen för att se hur mycket snö det låg på taket, men det var inte så farligt mycket, och en av grannarna som bor där ute  hela året sa att han skulle få bort snön i från taket, då hade han ju något att göra, det är verkligen snälla och hjälpsamma camping grannar man har där ute :) efteråt åkte vi en sväng till västerås och hälsade på Pers morfar och fikade lite, innan det var dags att åka hem igen,

Igår var det strålande fint väder här, så då blev det en tur ut i pulkabacken med Thilde, och senare på kvällen så snörde vi på Thilde skridskorna och gick till skridskobarnan, och tränade lite skridskoåkning, det blev en del bilder tagna, men de lägger jag upp en annan dag.

Idag så var det dags igen för läkarbesök och provtagning, inför min 2.a behandling i morgon, Thomas berättade att studiekvoten på 11 st nu är tillsatt, så han har hört sig för om han kan få ta över någon annans studieplats från något annat land som håller i studien, för man kan tydligen göra så ibland, han tyckte det lät lovande att jag nu har mycket mindre värk i bröstet, och mätte knölen, och det visade sig att den var nästan 2 cm mindre än för 3 veckor sedan! och det bara efter en enda omgång! vilket han tyckte var helt fantstiskt, att jag svarade så bra på denna behandling, så nu har jag något att se fram emot de kommande 3 veckorna, här ska bekämpas cancer, och jag hoppas att det tar lika bra i lungorna som det har gjort i bröstet, vad jag önskar att skiten ska gå tillbaka helt och hållet och helst av allt försvinna för gott ifrån min kropp.


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Oj du har haft en del runt dig. Tycker det är fruktansvärt att sjuka människor ens ska behöva oroa sig för om läkares sjukskrivning ska gå igenom eller inte!!! Fk saknar både kunskap och empati! Fy sjutton!
    Så härligt att behandlingen ger resultat:):)
    Ljus och värme till dig.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Kramar i massor till dig Annika.

    SvaraRadera