torsdag 17 januari 2013

Undersökningar

Tack för alla fina komentarer på mitt förra inlägg, det är alltid roligt att få komentarer på det man skriver :)
Jag ser att du och jag Anna har fått liknade behandling för våra hjärnmetastaser, vad härligt att inget nytillkommet har dykt upp hos dig, jag håller tummarna för att det kommer förbli så, själv har jag inte blivit av med mina hjärnmetastaser men de hade krymt vid min senaste MR, men det kändes ändå positivt att det hade gått åt rätt håll, nu hoppas jag jättemycket på den här nya behandlingen jag ska få.

I morgon  är det dags för första undersökningen inför studien, då ska jag iväg till Neurokirurgiska kliniken för datotomografi av hjärnan, på tisdag nästa vecka ska jag till Thorax för EKG och ultraljud av hjärtat och på onsdag har jag mer eller mindre en heldag på sjukhuset, då jag ska vara på KS redan vid kl 8.00 på morgonen för skelettscint, då ska jag få en injektion med radioaktiv isotop, därefter måste jag vänta i 3 timmar innan själva undersökningen kan göras, undersökningen tar ca 30-40 min,  Från kl 11.00 måste jag vara fastande, för  kl 13.10  ska jag vara på datotomografin, där ska jag röntga bröst, buk och bäcken men först måste jag dricka en liter vatten med kontrast, under en och en halv timme, så runt 14.40 får jag göra själva röngen, så förhoppningsvis runt 15.00 så är jag klar och kan åka hem, det blir en lång och tuff dag eftersom jag har väldigt mycket värk numera och dessutom har dragits med en envis förkylning med hosta och en massa slem i luftrören, sedan nyår,  den vill inte ge med sig, men ringde mottagningen i går då jag började få feber,  men sköterskan jag pratade med trodde inte det var något allvarligt, eftersom jag inte går på cellgifter nu, och när jag var hos läkaren i fredags så såg mina vita blodkroppar bra ut, så hon trodde inte det var något att oroa sig för, men tyckte att jag kunde gå till VC för att kolla upp det, men På Caprio Hälsocentral i Bro  vet jag redan vad jag får för svar, för har man ingen feber vilket jag inte har idag, så är det bara virus och det kan man inte göra något åt, och så får man gå hem igen efter knappt 5 min. inne hos läkaren, utan provtagning eller större undersökning, så dit är det ingen idé  att gå. och i morse kände jag mig mycket piggare trots bara 4 timmars sömn, men ett par timmar efter att jag  hade tagit mina citodon så får jag ont i magen och krafigt illamående, som tur är har jag Primperan hemma så efter jag har tagit en tablett lugnar magen ner sig lite ,jag tog även en påse pulver mot förstoppning, eftersom man kan få förstoppning av tabletterna, nu när verkan av tabletterna börjar avta så hostar jag upp en massa slem, det kanske är det som får mig att få ont i magen? tyvärr kan jag inte ta enbart alvedon, eftersom de inte hjälper mot min värk, jag har även fått utskrivet morfintabletter både rent morfin och långtidsverkande, men när jag läst bruksanvisningen så står det att man inte bör ta de om man har mycket slem i luftrören eftersom morfin minskar hostreflexerna, så de vågar jag inte ta just nu, men märker av att även citodon minskar hostreflexerna, och att mer slem verkar bildas då tabletterna slutar att verka igen, det kanske är inbildning, men jag rosslar alltid mer då tabletterna släpper sin verkan,  det är kanske inte är så bra att jag tar citodon  pga allt slem i luftrören?  jag får avvakta och se hur det här utvecklar sig.

Den 31 januari ska jag  i alla fall träffa  min läkare igen och då får jag svar på alla undersökningar och prover, den 5 februari får jag min första behandling, men tiden dit verkar gå i snigelfart,  för nu vill jag verkligen få en behandling som hjälper, mitt högra bröst ser inte vackert ut just nu, eftersom knölen sitter på ovansidan av bröstet och är väldigt stor så är underdelen och hela bröstvårtan insjunken, plus att det har kommit röda fläckar/prickar runt om så nu har cancercellerna letat sig ut i huden även på detta bröst och smärtan är rejäl då den ligger och trycker på nervbanor upp mot axel, armhåla, skuldra och ut i handen.
Jag känner mig rätt handikappad då jag är högerhänt och  redan är försvagad i vänster arm sedan tidigare, så jag har ingen ork att göra många knop här hemma, vilket skulle behövas nu när vi tänkte göra om i köket, ( vi har ett stort kök som går att dela av till ett litet rum) vi har ju flyttat ut Thildes säng där, och måste därför rensa bort alla leksaker och gosedjur som hon inte leker med, sedan har vi inte fått undan julen ännu, vilket jag vill ha bort nu, trodde att jag skulle orka det idag då jag kände mig pigg i morse men det gick tyvärr över, det är nu man önskar att man hade råd med städhjälp, Angelika och Markus är snälla som hjälper till med disken och damsugning, och matlagning ibland men det blir snabbt rörigt när man är många i ett hushåll, och tvätten viker sig inte av sig självt precis,, och har man dessutom en liten som snabbt stökar till så ser det fort ut som ett bombnedslag här hemma, och jag tycker väl inte riktigt att det är Angelikas och Markus sak att städa efter Thilde, även om Angelika faktiskt gör det ibland, Thilde hjälper gärna till här hemma men vill inte städa efter sig själv tyvärr. men man får väl ta lite i taget, så blir det nog bra till slut, Usch! nu blev det en del gnäll men det måste ju ut det med ;)

Från det ena till det andra så kom jag på att jag inte har skrivit så mycket om jul och nyår, som vi firade uppe i norrland, tyvärr så blev Thilde sjuk andra dagen efter vi kommit fram och hade hosta och feber fram till nyår, men trots detta höll hon humöret uppe och var ändå på bra humör, större delen av tiden vi var där uppe.
Trots att hon var sjuk så firades julen som sig bör, med julklappar,kalle Anka och jultomte.
det fotades en del så jag tänkte visa lite bilder ifrån julen istället för att skriva så mycket, men det verka vara något fel på blogger just nu, för jag kan inte lägga upp några bilder, så jag försöker igen senare.

Ha en fin kväll kram!


 
 

3 kommentarer:

  1. Uppskattar verkligen din blogg även om jag inte brukar kommentera.

    SvaraRadera
  2. Vad bra att behandlingen har haft effekt Annika och dina hjärnmetastaser krympt. Håller så tummarna för att din nya behandling kommer att ha bästa effekt på elaka cancerceller.stor kram från Anna

    SvaraRadera
  3. Nu var det längesedan du skrev, tänker på dig och hoppas att du har fått bra svar på dina undersökningar. Kram

    SvaraRadera