måndag 8 oktober 2012

Allvarlig sjukdom syns inte alltid utanpå!


Börjar som vanligt med att tacka, denna gång tackar jag Catrine Birkenstedt för hennes bidrag till min insamling i cancerfonden.  och jag vill tacka alla dessa underbara  och för mig okända människor som vill stödja genom min insamling, ni är guld värda! all kärlek till er!
finns det fler som vill bidra till min insamling i cancerfonden?

 Sms.a  BESEGRA 6530 ditt namn till 72988 eller så kan man sätta in ett valfritt belopp via internet banken, klicka då på min insamling till höger så får ni den information ni behöver.

I takt med att min blogg får mer besökare så börjar det även droppa in en del intressanta erbjudande på min mail, de flesta är är relaterade till oktober månads bröstcancer tema, men inte alla, kanske jag kommer att ha lite tävlingar på bloggen framöver vi får se, jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
 det kan ju vara lite roligt att få lite avbrott från all cancersnack här inne, bloggen var ju inte ämnad som en cancerblogg från början, men i och med att detta är min dagbok på nätet så har det blivit så. det är ju det min vardag, mestadels handlar om tyvärr.
 Jag har också fått erbjudande om att delta i årets direktsända rosabandet gala, men har inte bestämt mig ännu, jag är ju inte en person som vill synas och höras överallt, snarare tvärtom, jag är en tjej som har båda fötterna på jorden och vill helst inte ha fokus på mig.

Att jag har en offentlig blogg, är för att vänner och familj ska hänga med lite i vad som händer runt mig, samt för alla andra cancerdrabbade, för när man blir sjuk i en allvarlig sjukdom letar man efter andra som har eller har gått igenom samma sak, och som man kan dela erfarenheter med, fråga, stötta och få råd av.
Bloggen är också en ventil där jag kan få ur mig känslor och tankar så att jag slipper belasta familj och vänner med detta, jag pratar ju helst om annat än cancer om jag får välja, en del verkar vara oroliga för hur de ska tackla detta med att jag har cancer,  men var bara som vanligt  mot mig och vill ni inte prata cancer så är det helt okej för mig, för jag pratar helst om andra roligheter än min sjukdom.

Men så finns det de som inte kan hantera att jag får uppmärksamhet genom att jag är sjuk och gör vad som helst för att få uppmärksamheten på sig själv, ( jag skulle göra allt jag kan för att byta mot ditt friska liv jag lovar...)  som att snacka och sprida en massa skit, som "att jag kan ju inte vara så sjuk för jag ser ju inte sjuk ut" detta uttalande nådde mina öron trots att det är ett antal mil mellan oss, men sades då jag just hade fått veta att jag blivit sjuk, och samma människa kom med denna kommentaren  riktat till mig "vi har flera i familjen som fått cancer på sistonde och jag är sååå trött på alla som får cancer",  detta sa hon och himlade med ögonen, jag ignorerade denna kommentar som jag tyckte var så korkat sagt, att den, inte ens var värd att kommentera. dessutom har hon aldrig frågat om hur jag mår, och knappt sagt hej, att man då  har mage till att ens uttala sig om något man inte vet ett smack om förvånar mig...
Det säger ju en hel del om personen i fråga som tycks sakna både empati och respekt för andra människor, speciellt för sin egen familj. första gången hon gjorde bort sig hos mig, var då hon la sig i  ett bråk mellan mig och Angelika, som handlade om min dotterns uppförande,  hon och  min dotter satt och messa under hela diskussionen,  kom sen och hämta henne med bil mitt i vårt bråk då vi var uppe i  norrland, då fick hon mig verkligen att se rött och sjönk så långt ner man kan sjunka i mina ögon. men dessa uttalanden visade bara vad för en slags människa hon är. Men med tanke på att personen i fråga räknas som släkt, tänker jag inte yttra mig mer om saken, eftersom vi har en hel del gemensamma vänner på FB  som kan ta illa upp, men hon är bortplockad som vän där och från min blogglista, även om hon är en följare av min blogg. Vänner  beter sig inte som hon har gjort mot mig.

Sjukdom syns som sagt inte alltid utanpå så här stod det i min journal då min cancer upptäcktes

Status: Gott och opåverkat

bröst status: Kliniskt misstänkt inflammatorisk bröstcancer vä sida med insjunken mammill. stort, svullet och diskret rodnat hö bröst u a. palp hö bröst u a. I vä bröst stort och spänt i större delen av bröstet, inget avgränsbart men misstanke om infalmmatorisk bröstcancer finns. axiller fria. kod 1+5

Mammografi, prel hö: kod 2

i riktning kl 6 ca 7 cm från mamillen finns en rundad mammografisk benign förtätning med en dm av 10 mm i överigt finns lätta adenosförändringar, inget patologiskt inom undersökta delar av axillregionen.

Vä: kod 5
Generellt ödem och hudförtjockning. inom den nedre laterala kvadranten finns 2 cm från mamillen en oregelbundet avgränsad mättad förtätning med utseende av en malign tumörprocess. den har en diameter av 2 cm generellt oregelbunden parenchymstruktur och ökad fibros. inga ytterligare avgränsade tumörprocesser iaktagna. inga patologiska körtlar inom undersökta delar av axillen.


Ultraljud, prel

Hö: kod 2

I riktning kl 6 finns motsvarande den mammografiska förtätningen en benign cysta. diametern är enligt ultraljud cirak 7 mm. inom övriga delar av höger bröst och axill inget ytterligare patologiskt.

Vä: kod 5
generellt ödem i bröstet. i riktning kl halv 6 ett par cm från mamillen finns en solid tumörprocess med malign karatär. Dess diameter har uppmäts till 17x14x18 mm rikligt med ökade kärl i och till tumören.
Förutom denna tumör finns ytterligare ett par solida tumörprocesser dels i riktning kl 1, här finns en oregelbunden avgränsad solid tumörprocess med likaså malign karaktär. Den är 18 x 9 x 14 mm.inom den mediala övre kvadranten finns ett område med ytterligare malign solid process. Den är upp till 15 mm i diameter. Inga ytterligare fokala tumörprosesser. Det finns en generellt orengelbunden parenchymstruktur och eventuellt kan dessa förändringar betinga diffus infiltration av tumör. Inom axillen iaktages inga patologiska eller metastasmisstänkta körtlar.

Bed/Åtg

Stor sannolikhet om inflammatorisk alt multicentrisk cancer. Gör nu här en core biopsi och tar tillbaka pat på tis för en kompletterande punktion. Tid till KS har ordnats on 29/6 kl 13.00 för fortsatt omhändertagande.
sannolikt neoadjuvant beh.

Lab kommentar

corebiopsi bröst
biopsier med längd 19, 19 samt 18 mm, i dessa livligt växande invasiv duktal mammacancer,
inget mikrokalk: Tömören är e -cadherin positiv.
hormonell ER 100 % PR 3% Ki -67 10 ´% Her2 positiv reaktion,
Disinkt övertryck. Material till Fish- analys.
PAD: ivasiv duktal mammacancer kod 5

Mycket läkarspråk men det gick kanske att förstå lite ändå,
men som sagt  bara för att man ser frisk ut på ytan så kan faktiskt kroppen vara obotligt sjuk på insidan, så tänk till nästa gång du uttalar dig om något du inte har en susning om.

Kram och kärlek till alla vänner därute

7 kommentarer:

  1. Väldigt bra skrivet! Blir ledsen när jag läser om hur du blivit bemött! Fruktansvärt! Men känner igen mig tyvärr :-( ! Jag hoppas du mår bra och att din cancer håller sig i schack! Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Therese, ja det är trist då det finns personer som vill göra livet surt för andra i ens närhet...
      jag väntar på en röntgentid. och jag hoppas att cancer jag har håller sig i schack tills min nya behandling ska påbörjas kram

      Radera
  2. Hej! Jag undrar om du vet vad det är för behandling din dr väntar på att du ska få i november? Jag har skrivit till dig innan och har också ibc. Inga cellgifter verkar funka på mig. Kram Therese Therese-engstrom@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej! Så tråkigt att folk gör på detta sätt. En sån person är inte ens värd att tänkas på, lägg henne på "bokhyllan". Jag har också cancer fast i sköldkörteln och har fått skala av min vänskapskrets något. Lev livet och umgås med människor som ger dig styrka! Styrkekramar från Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna för dina ord, jag håller med dig om att dessa personer inte är värda ens energi, jag försöker att omge mig med människor jag tycker om och som ger mig energi tillbaka iform av glädje, kämpa på med din behandling många styrkekramar Annika

      Radera
  4. usch jag blir verkligen illa berörd... Jag blir ständigt förvånad över människors uppförande. Har själv varit med om överraskande beteenden av människor som jag trodde tillhörde nära och kära kategorin. Numer gör de inte det. Ja sortera bort och slösa ingen energi på sådana människor!
    Stor kram till dig!
    Annica A

    SvaraRadera