torsdag 7 juni 2012

Den senaste veckan

Dags för lite uppdatering igen då, förra fredagen tog min äldsta dotter studenten, men eftersom hon har valt att gå ett fjärde år så väntar vi med festen till hon är helt klar, men vi var givetvis där för att se utspringet, men vilket kaos det var, 5+ grader och ösregn alla hade paraplyer och folk bokstavligt klev på varandra för att ta sig fram, Thilde blev trampad på flera gånger trots att hon satt i vagn, trots detta eller pågrund av detta så såg vi inget utspring och det tog tid innan vi hittade på Angelika och då var hon inte bland de första som sprang ut, ja, ja medans hon skulle ut och åka flak så tog vi oss till Jakobsberg och värmde oss med en fika innan vi tog oss hem, väl hemma så blev det fransk ost och skinkpaj, sallad med tillbehör till middag, efterätt blev en kalastårta med bottnar av sockerkaks och marängsmet och fyllning blev grädde blandat med blåbär och hallon, mycket gott, jag hade även bakat dumlekakor vilket blev mycket uppskattat dessa har jag fått baka flera utav då de snabbt tog slut :) igår så bakade jag även hallon och blåbärs muffins även dessa vart uppskattade speciellt utav sonen:), Jag var till radiumhemmet idag för besök hos läkaren inför 3:e omgången med xeloda blodproverna såg som vanligt väldigt bra ut, men läkaren fick ta två hudprov på ett på varje bröst då jag på vänsterbröstet har fått tillbaka eksem liknande utslag som kliar och som nu har börjat breda ut sig just i utkanten av mitt strålningsområde, de ser exakt ut som de som de strålade bort, men som nu är tillbaka på annan plats:( och mellan och under höger bröst så har jag även fått röda fläckar inga utslag mer som röda prickar, som inte har funnits där tidigare så dessa tog han prov på också, det är inte så roligt att veta att cancern sitter i huden igen men det  är skönt att läkaren valde att ta prover på dessa än att bara ignorera utslagen, även om jag vet vad svaret blir, det skulle ta ett par veckor innan proverna blev klara då de skulle skickas till patologen först för analys  så nu är det bara att vänta på svaret.
Jag är väldigt  trött för tillfället  och sover väldigt dåligt just nu, det är inte så lätt att sova med två bröst som gör ont då man lägger sig nedm eller vänder på sig, så jag vaknar upp varje gång jag ska vända mig i sängen, jag får ha en kudde som stötdämpare då höger bröst gör väldigt ont så fort jag kommer åt det, så nu kanske jag ska få tabletter jag kan sova på, jag går ju och får samtalstöd hos en terapeut och hon skulle försöka att ordna detta åt mig, det är ju en psykolog som måste skriva ut dessa och hon kanske vill träffa mig först innan hon skriver ut dessa, vilket är förståeligt, sedan skulle hon ordna en remiss till en sjukgymnast så att jag kan komma igång med träning och avslappnings övningar som yoga eller något liknande, just nu har jag fruktansvärt dålig kondition så att jag flåsar bara jag går i några trappor, det är inte roligt kan jag säga, men fick i alla fall veta av min terapeut som är sjuksköterska i grunden att den dåliga konditionen beror till stor del på cytostatikan jag får, det är skönt att gå och prata av sig lite även om jag har svårt att veta vad jag ska prata om när jag är där, jag har lite svårt att öppna mig för någon jag inte känner, vill jag så kan hela familjen komma och prata då hon även är familje terapeut, men då jag går där på dagtid så kan det vara lite svårt för de övriga i familjen att följa med.
I morgon är det fredag igen och då åker vi ut till husvagnen, hoppas denna helgen bjuder på bättre väder än förra helgen då vi nästan hade en swimmingpool i förtältet, det regnade så mycket så vi hade en mindre sjö utanför, men tack och lov så slutade det regna så vattnet gick tillbaka innan vi fick in det i förtältet.
lägger upp lite bilder från senaste veckan:)

Angelika ombytt och på väg till flaket,
det ser inte så ut på bilden,
 men det var ett riktigt ruggväder ute

Thilde åker lite karusell
då vi värmer oss på vägen hem

Kalastårta  med sockerkaka och marängbotten
fylld med hallon och blåbärsgrädde

fransk ost och skinkpaj,(kommer inte ihåg det franska namnet just nu)

Lägg till bildtext

Dumlekakor närmast, muffins i bakgrunden,
några är fyllda med hallon, några med blåbär
 och några med både blåbär och hallon,
 alla olika blandningarna var godkända av familjen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar