tisdag 3 april 2012

Uppdatering

Tänkte uppdatera vad som hänt sedan senast, det är inte alltid man har ork eller lust att blogga då man mår bra, men nu tänkte jag göra ett försök :)
I måndags den 26/3 så var det dags igen för min herceptin behandling vilken i ordningen har jag tappat räkningen på men tror det är nr 8 eller 9  Herceptinet tar bara en halvtimme att få men från att sätta nålen i porten till efterspolningen så tar det ca 1 tim innan man är klar, och det bästa av allt är att det är i stort biverkningsfritt, jag kan bli lite frusen och trött efteråt, men det är inget jag tänker särskillt mycket över.
Tisdagen den 27/3 var det dags för mamografi och ultraljud, Ulla-britt mötte upp mig på radiumhemmet och vi började med en fika vi hade det väldigt trevligt, trots omständigheterna till att jag var där.
Uppe på mammografin så behövde jag inte vänta särskilt länge innan det var dags att komma in, bildtagningen gick bra lite ont gjorde det över knutan i bröstet, men sköterskan fick de bilder hon ville ha, sedan var det dags för ultraljudet och tyvärr så fick jag en läkare som inte berättade något över vad hon såg, men jag försökte själv följa med och det hon tog bilder på var mörka skuggor, men jag kunde inte se några knölar som i det vänstra bröstet, kanske är det ett bra tecken? och eftersom man kunde känna en förhårdnad/ svullnad i bröstet så skulle jag även göra en punktion, där fick vi vänta ganska länge innan jag fick komma in, men när det sedan var dags så blev jag lättad över att det var en väldigt fin nål de skulle gå in med och suga ut lite celler, och sticket kändes inte mycket, problemet var bara det att de inte lyckades få ut några celler utan bara blod och fett. men efter fjärde försöket och en ny läkare så gick det, efter dubbelkoll i microskop så såg de att de hade fått ut celler, och dessa skulle skickas på analys  så förhoppningsvis så får jag svar på detta i morgon på läkarbesöket jag ska på. hoppas självklart på att det är något ofarligt.
I torsdags den 29/3 kom svärfäräldrarna ner till västerås, med sig hade de en låda med älgkött så nu är frysen påfylld igen :) under torsdagen fick vi veta att  farfar hade planer på att ta med sig Thilde hem på söndagen, själva ska vi upp till Villhelmina på skärtorsdagen, så vad säger man, Thilde har bara sovit borta en hel natt under sina tre år, så vi är inte vana att vara utan henne, men Thilde blev eld och lågor och började genast att packa sina leksaker som hon skulle ha med sig, inga tveksamheter där inte :) men först skulle det festas lite, under lördagen så var det 100-års fest för Pers morbror som fyllde 60 år  och hans dotter som blev 40 år, vi hade tänkt att ha Thilde med, men farfar stannade hemma och tog hand om henne så hon fick testa sin födelsedagspresent hon hade fått i förskott istället, en glad Thilde fick det hon  önskat sig :)  så Per och jag blev barnfria, lite skönt att slippa jaga henne runt på festen, men jag tror hon hade haft det roligt med de andra barnen som var där, för att inte tala om musiken som spelades, den hade hon nog gärna dansat till :) det vart en mycket trevlig kväll med god mat och dryck, trevliga människor och bra musik. Thilde sov i västerås denna natten eftersom farmor och farfar skulle åka hem tidigt på morgonen, och allt hade gått bra för Thilde trots att hon inte är van att sova borta.
Här hemma är det nästan för tyst och lugnt numera, tyvärr så känner jag mig väl inte direkt piggare för att vi är barnfria,  Thilde har en förmåga att hålla en vaken med sina bus och upptåg, så nu slappnar man ju av och känner mer av tröttheten som gör sig påmind, eftersom jag sover väldigt dåligt på nätterna numera, jag har krypningar i benen och stela leder och värk i dessa, och jag vaknar då jag ändrar sovställning, sedan svettas jag till och från under natten också men detta stör mig inte lika mycket som krypningarna i benen.  jag misstänker att detta är en biverkning av Tamoxifenet jag måste äta i 5 år, Stela och ömma leder är ju en biverkning  man får då man kommer i klimkteriet  då östrogennivån är låg, för mig är östrogen farligt  och stimulerar cancercellerna att växa,, så detta är väl något jag får stå ut med men jag ska ta upp detta med läkaren  i morgon.
I söndags så fick jag väldigt trevlig besök av min barndomsvän Mimmi och hennes söta döttrar Ebba och Carin, så det var lite synd att Thilde inte var hemma så att de kunde leka, Ebba och Thilde är ju nästan lika gamla bara en månad som skiljer de åt, lilla Carin har jag inte träffat tidigare trots att hon är 8 mån, och detta pga min dumma cancer som gjort mig infektionskänslig och sjuk. Carin var i alla fall jättesöt med ögon som glittrade av bus och nyfikenhet, som de gjorde på Thilde i den åldern :), men nu får det inte gå så lång tid innan vi träffas igen, synd bara att vi bor en bit ifrån varandra, men det ska nog gå att styra upp..

Några bilder från helgens fest.

 Kvällens kortaste frisyr stod nog jag för,
 men jag vägrar bära någon huvudbonad om jag inte måste

 En massa god mat bjöds det på




 Bra och blandad musik spelades under hela kvällen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar