fredag 20 april 2012

Nu händer det saker...

Nu händer det saker,i tisdags så gjorde jag MR av hjärnan jag gillar inte magnetröngen så jag tyckte det var lite obehagligt i ca 1 tim fick jag ligga med överkroppen i ett trång tunnel fick knappt plats med axlarna sedan fick jag en burliknande hjälm på mig för att jag skulle ligga blickstilla, det var jätteviktigt att jag inte rörde på mig inte ens emellan fototagningarna för då kunde jag ändra läge på huvudet av misstag och det fick jag inte göra, och det är lätteviktigt att jag ligger exakt likadant nästa gång jag ska göra denna MR jag fick i alla fall öronproppar och sedan fick jag hörselkåpor som jag kunde lyssna på radio i och även höra vad läkaren sa till mig, men trots detta så hörde man ändå dunket och smattrandet från kameran så det var svårt att försöka slappna av, låg och spände mig för att inte råka röra mig av misstag, mot slutet så slappnade jag ändå av och höll på att slumra till och jag ryckte nog till som man kan göra när man håller på att somna, men, läkaren sa inget om det så det gick nog bra; skönt att ha det gjort i alla fall, även om varje röntegen undersökning även ger en viss ångest då jag är rädd för vad de ev, ska kunna se på bilderna, tänk om de hittar något i hjärnan som inte ska vara där! 
Ungefär så här såg röret ut som jag skulle ligga i.
Bilden är ¨lånad från nätet

I onsdags så var jag till Ks och ´gjorde skelettscint  innan dess så måste man få en injektion med ett radioaktivt ämne så att de kan urskilja de friska och sjuka delarna i kroppen, efter det måste man vänta i 3.5 tim innan röntgen, det är lång tid att vänta då man inte kan åka hem emellan, så tiden bedrev jag med att ta mig en promenad i Hagaparken och läsa en bok, sedan gick jag tillbaka och tog en fika på sjukhuset innan det var dax att komma in på röntgen, där fick jag lägga mig på en brits och en stor kamera gick långsamt över min kropp och ca 3 cm nära ansiktet var den, så det  var bara att blunda och tänka på något annat, så man inte får panik när man ligger där, men även denna undersökning gick bra. 
En sådan kamera låg jag under men kameran
var ännu närmre ansiktet än på denna bild.
Fotot är lånad från nätet


Nästa vecka väntar röntgen och ultraljud av hjärtat och en ny datotomografi av thorax och buk då den senaste hann bli för gammal inför studien, sedan ska jag även ta en massa blodprover, tanken är att jag ska börja med cellgifterna nästa fredag och något av till läggen Herceptin eller Tyverb, det får jag veta nästa vecka vad jag får om jag blir godkänd för studien vill säga, men det blir jag nog, i helgen hade vi tänkt att ha en födelsdagsfika för Thilde, hon har redan blivit firad en gång uppe i norrland , men det kan ju va trevligt med en fika för familj och vänner här nere oxå, och då valde vi denna helg eftersom jag inte vet hur jag kommer att må av cellgifterna framöver, men det visade sig att det inte verkade va en bra helg för någon annan att komma, så det blir inte många som kommer över, och det är lite trist och nu verkar vädret ställa till det också just nu snöar det för fullt ute, och det är nog fler än vi som har bytit till sommardäck nu, och vill nog inte bege sig ut på vägarna om det blir för halt, kanske vi får flytta fram fikat en annan helg ändå, för Per har lovat att hämta upp Barnens bonusmormor som bor i västerås och han har hunnit att byta till sommardäck han med, så det kanske inte är någon bra idé att bege sig iväg ut på vägarna om det fortsätter att snöa. men jag hoppas ändå på fint väder i morgon, och hur som helst så har vi lovat Thilde att få baka kladdkaka så det blir fika till helgen i vilket fall som helst :)

1 kommentar:

  1. Vilka jobbiga undersökningar du gjort! Hoppas allt är bra så du kan delta i studien. Vad jag har hört så blir det mer noggranna kontroller när man är med i en studie, och det kan ju vara en fördel!Kram och må så gott!

    SvaraRadera