söndag 15 april 2012

Ledighet och läkarbesök

Det blir långt mellan inläggen ibland, och denna gång beror det på att vi har varit 9 dagar uppe i Villhelmina och firat påsk med Pers familj, det har varit underbart skönt att komma ifrån ett tag och njuta av lugnet där uppe, gillat korv  bastat och haft det mysigt, och Thilde har hunnit fylla 3 år  och blivit bortskämd av farmor och farfar, det är hon värd :)  bilder kommer senare då jag hunnit gå igenom kameran lite.
innan vi åkte upp hade jag tid hos läkaren där jag skulle få besked om mammografin och punktionen jag gjorde på mitt högra bröst. Denna gång följde Ulla-britt med mig som moraliskt stöd det kändes skönt även om jag visste vad svaret skulle bli, och mycket riktigt så visade punktionen på att jag hade cancerceller även i det högra bröstet, och dessa var inte hormonkänsliga som i det vänstra bröstet, så därför har cancern börjat frodas även där, de hade inte fått svar på om cancern var her2 men jag misstänker att så inte är fallet för då hade ju herceptinet bitit på cancern och det gör den ju inte :(  det kan alltså vara en ny cancer i höger bröst eller så är det en muterad cancer från mitt vänstra bröst, detta är svårt att ta reda på, men läkarna utgår ifrån att cancern är spridd från mitt vänstra bröst, jag vet att prognoserna för mig att bli frisk är mycket dåliga nu, men läkarna verkar inte tycka att det är helt kört än, så jag försöker att tänka positivt, och försöker att tänka på något annat än bara cancer, även om det är svårt då den nya cancern i höger bröst gör sig ständigt påmind genom att göra ont och svider,och jag sover dåligt då det gör ont att ligga så man klämmer ihop bröstet, det vänstra bröstet är svullet och gör sig påmint det med, lite då och då, så visst är det svårt att tänka bort cancern då man har ont utav den, men jag gör mitt bästa, det jag har i lungorna känner jag än så länge inte av, så det tänker jag inte på att jag har, och så kan  det förbli tycker jag, det vanligaste när det gäller bröstcancer är att den inte gör ont har jag förstått, men min sort tillhör tydligen den ovanligare då den gör ont och svullnar upp,.
jag fick en förfrågan  om att ingå i en läkemedelsstudie och den har jag tackat ja till och den innebär att jag ska få Xeloda tabletter som är ett cellgift för metastasserad cancer, den skulle jag få hur som helst, men det som studien gäller är att de vill jämnföra Xeloda + Herceptin och Xeloda + Tyverb  vad det gäller metasserad bröstcancer och om Xeloda + Tyverb kan förhindra metasatser i hjärnan bättre än Xeloda+ Herceptin.vilken kombination jag kommer att få, kommer att lottas  så det är 50% chans vilket som, visst är det skrämande att man nu räknas till de som har spridd bröstcancer, men i och med att jag ingår i denna studie så kommer jag att följas upp oftare och bättre än om jag inte hade ingått i någon studie, så nästa vecka så blir det fullbokat på karoliska för alla röntgenundersökningar jag måste göra, inför studien, Hjärtat ska kollas för  både herceptin och Tyverb påverkar hjärtat, men jag tror inte det är något problem där, sen ska jag kolla skelettet kollas igen, magnetröntgen av hjärnan ska kollas, vilket  jag inte har behövt  göra tidigare, det känns läskigt, även om jag inte har några symptom på något konstigt ifrån huvudet, magnetkamera undersökning har jag gjort tidigare på min nacke, och man ligger i ett rör som låter rikigt högt och illa, cellskräck är ett faktum och blickstilla ska man ligga, så denna undersökning ser jag inte fram emot, alla dessa tider kommer jag få imorgon då jag kl 9.00  först ska träffa min kontaktsköterska och få information om vilka biverkningar jag kan förväntas att få av Xelodan, sedan ska jag träffa forskningssköterskan och skriva på papper och få tider för alla undersökningar jag måste göra innan start, sedan ska jag träffa läkaren och sedan kl 15. 00 ska jag få min herceptin behandling, cellgifterna kommer jag troligen inte få starta med förens om 3 veckor då de vill göra det samtidigt som jag får herceptin eller tyverb, kanske jag i morgon får veta i vilken grupp jag kommer att få ingå i, vi får se, nu väntas hur som helst en tid då det är mycket sjukhusbesök igen, var tredje vecka kommer jag att att träffa läkare och det kommer bli en del röngenundersökningar och provtagningar så länge jag väljer att ingå i studien. det jag hoppas på nu är att jag ska få lindriga biverknigar så att jag kan få fortsätta med studien så länge det känns ok.
I veckan som var så gick en vän till Per bort i bröstcancer endast 27 år gamal, jag lärde känna henne i gruppen BRÖSTCANCER på Fb, det känns så fruktansvärt hemskt, för det gick så fort och det var oväntat, när hon fick återfall så var det i en lymfkörtel i armhålan som inte gick att operera bort, men hon var så positiv till att ha kronisk bröstcancer och få behandling resten av livet, hon trodde man kunde leva ett bra liv ändå, och det kan man kanske göra om kroppen svarar bra på cellgifterna man får, men hon hade otur där, och tålde inte cellgifterna som hon fick och fick hemska sår som inte ville läkas så hon var mycket inne på sjukhuset för detta, sedan såg det ut att bli bättre och hon verkade svara bra på cellgifterna hon fick, men så drabbades hon av infektion igen i januari sedan verkar det som hon snabbt blev sämre och hade svårt att skriva på slutet, det var väldigt svårt att läsa det hon skrev, så hemsk denna sjukdom är och det gör en påmind om att jag själv har spridd bröstcancer, där jag kanske aldrig kommer bli frisk igen, men det finns faktiskt de som har haft spridd bröstcancer i 17 år och fortfarande lever, så jag hoppas jag är en av dessa som kan få ett långt liv ändå, jag vill inte lämna min familj och mina barn, sånt gör ont att tänka på, så jag försöker att låta bli att tänka i såna banor men det är svårt när unga människor dör i denna hemska sjukdom, då blir man påmind om hur skört livet är. men just nu mår jag bra och ska försöka att hålla denna känslan kvar så länge det går.
Idag har vi varit ute och njutit av solen, och THilde fick testcykla på sin nya cykel som hon fick av farmor och farfar i födelsedagspresent, lite klurigt var det till en början då hon lättare trampade bakåt och bromsade, men till slut kom hon på hur hon skulle göra och cyklade på för fullt :)
nu ska jag ta och se till att få lite mat i magen
ha en fortsatt trevlig kväll

3 kommentarer:

  1. Skickar massor av styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  2. skitcancer! Jag hoppas du svarar bra på behandlingarna. Bra av dig att se livet positivt utifrån hur du känner dig nu. Det är viktigt med välmående. Ta hand om dig!
    Styrkekram till dig!
    Annica A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annica <3... jag hatar verkligen denna sjukdom! jag hoppas den en dag kan utrotas, för ingen ska behöva gå igenom allt vad sjukdommen innebär, jag försöker att se positivt på saker och ting,och måste tro på att jag ska svara bra på detta cellgift, kram

      Radera