fredag 1 juli 2011

Onkologen

Nu är det mycket tankar som snurrar i mitt huvud, humöret skiftar kan jag säga, i går morse mådde jag inget vidare och hade inte så roliga tankar, känns ju faktiskt som att man har fått en dödsdom över sig, igår var jag till Ks för att träffa Onkologen och Angelika följde med mig dit, jag fick träffa en jättetrevlig läkare och hon berättade mycket om mediciner och biverkningar, bla att jag kommer bli supertrött av cellgifterna såpass att sömn inte upplevs hjälpa.. jag kommer även bli infektionskänslig då jag tar dessa, men hon trodde inte att det var så farligt att jag hade Thilde nära mig under förkylningstider, för jag kommer få boosta mitt immunförsvar , och det fanns bra mediciner mot illamåendet som även det är en vanlig biverkning, jag kommer att få börja med cytostatika som jag tar en gång var tredje vecka, minns inte riktigt hur lång tid hon sa att jag skulle ta dessa,men i minst 3 månader i alla fall, sedan så kommer de att operera mig, men innan de kan sätta igång med allt detta så måste flera undersökningar göras, så att de kan fastställa vilken typ av cancer jag har och vad den är känslig mot, så jag fick lämna blodprover fast denna gång togs de i armen,  jag fick även fota brösten i igen men denna gång känndes det som att kliva in i en fotostudio, med lampor och skärmar runt omkring och sen blev jag fotad i olika vinklar... he he  så nu är jag toppless modell oxå =) detta är för att se före och efterbilder då jag har börjat med medicineringen så de kan se om bröstet har påverkats på något sätt. jag funderar på att själv lägga ut en bild på mitt sjuka bröst  på bloggen, för att vissa hur bröstcancer kan se ut och det är ingen vacker syn... men kanske det är för stötande? jag ska fundera på det ett tag till.. letade själv information om mina symptom på nätet men hittade väldigt lite.. kanske skulle det hjälpa någon annan om jag visade en bild av hur det kan se ut? ...
jag ska få göra en skiktröntgen för att se om cancern har spridit sig, jag ska även få kolla hjärat och sen ska jag få en picc insatt (perifert insatt central kateter) det är tunn slang som  förs in i ett blodkärl i armvecket på mig som förs vidare i kärlet så att spetsen placeras i ett stort kärl  strax ovanför hjärtats högra förmak, genom denna kommer jag få cytostatika och även tas blodprover från, detta känns rätt läskigt men det går nog bra.. jag fick även lite information med mig hem, och adresser och telefonnummer till olika perukmakare, jag har just ringt till en som har fått bra betyg på gula sidorna hon finns i Hägersten, så jag väntar bara på att hon ska ringa upp mig, så vi kan boka en tid för utprovning.
Jag frågade även min onkolog om en eventuell spridning till lymköttlarna, för på ultraljudet så hade det inte sett något, och hon kollade noga i armhålan, om det ialla fall kunde vara så att det finns en spridning dit? men hon sa att ultraljudet brukar stämma och det är ovanligt att det finns en spridning i alla fall som inte har synts på ultraljudet, detta besked kändes väldigt skönt,  och jag kände mig genast lite gladare, jag kanske även kommer att få ingå i ett forskningsgrupp beroende på vad det är för cancertyp jag har, vad gör man inte för vetenskapen:) kan jag bidra till att forskningen går framåt så självklart gör jag det, Hur som helst så hade detta besök en lungnande verkan på mig, trots att de inte kan säga om jag kommer klara mig eller inte.
idag blev jag även stöd medlem på en förening som heter Amazona som är till för bröstcancerdrabbade och deras anhöriga gå gärna in på deras länk och läs http://www.amazona.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar