onsdag 29 juni 2011

Ny inriktning på bloggen...

Nu kommer min blogg att byta lite inriktning, från att ha handlat mer om Thilde och hennes utveckling, så kommer bloggen att handla mer om mig och mitt liv med bröstcancer, Detta för att jag vill skriva av mig, och ge information till andra om vad bröstcancer är, och hålla släkt och vänner uppdaterade om vad som händer och sker, självklart kommer det handla om familjen oxå.
igår var jag tillbaka på Sabbatsbergs sjukhus för att ta ett cellprov, återigen gick de in med en stor nål i bröstet men denna var lite finare än förra gången, det gjorde inte så ont som jag trodde att det skulle göra, men tyvärr fick de sticka mig två gånger, då första testet innehöll för mycket blod, provsvaret skulle dröja mellan 45 min och 1 tim, när 45 min hade gått så kallade hon i receptionen in mig bakom disken och sa att de var tvungna att dubbelkolla testet så det skulle dröja lika länge igen,  då förstod jag att det inte var något positivt besked jag skulle få... mycket riktig ,då jag blev inkallad till läkaren så meddelade han att de fått svaren och det visade sig vara en elak tumör, med andra ord bröstcancer, vilken sort jag hade kunde de inte se, men ultraljudet jag gjort torsdagen innan visade ingen spridning till lymfkötlarna i armhålan, men det är ju ingen garanti för att det inte är så, jag skulle behöva ta bort hela bröstet, men troligen skulle jag behövas medicineras först för att krympa cancercellerna eftersom bröstet är så hårt och svullet. jag fick också beskedet att några fler barn kommer jag inte att kunna få,, detta gjorde mig väldigt ledsen då vi faktiskt hade planerat att skaffa Thilde ett helsyskon, jag ville bara få bukt med infektionen i bröstet först... nu är det bara att glömma de planerna, i den stunden så kunde jag inte hålla tårana borta, jag trodde att jag hade förberett mig på ett dåligt besked, men något sånt kan man nog ändå inte förbereda sig för, det kändes som att få en dödsdom över sig. läkaren hade redan innan reserverat en tid hos en läkare på ks till idag,för att prata om vad som kommer att ske, för nu är det Ks (karolinska sjukhuset) som kommer att ta över all behandling av mig.  så idag var Per med mig för att få information och att få möjlighet att ställa frågor, de enda frågor jag är intresserad av är om det är spridd cancer  hur aggressiv den är och om den går att behandla trots att jag har gått med besvären så länge, men inget av de kunde hon svara på idag utan hon behövde mer prover för att fastställa vad det är för typ av cancer, men hon tyckte det såg ut som någon typ av inflammtorisk bröstcancer och den vet jag av några bloggar jag har följt tidigare att den brukar vara aggressiv och svår botad ,näst intill omöjlig att bota faktiskt eftersom den sprider sig så fort...  mina bröst blev oxå fotograferade för att kunna jämnföra före och efter medicinerning, jag fick också beskedet att det dröjde nog en vecka innan allt skulle sätta igång och jag fick en remiss till radiumhemmet för ännu ett cellprov så även idag blev jag stucken i bröstet, så snart ser det ut som en nåldyna:).. medans  vi var på väg hem så ringde min mobil och det var en läkare från radiumhemmet som undrade om jag kunde komma dit kl 11 i morgon , och just då bröts samtalet , så hon fick ringa upp mig igen då jag kom hem, jag vet inte vad som ska hända i morgon. men det ska nog gå bra , jag har ju börjat landa i detta hemska besked, så nu ska jag bara fokusera på att bli bra,, läkaren påpekade oxå att jag måste försöka att gå ner i vikt, då medicinerna gör så att man går upp kraftigt i vikt, så nu ska jag försöka att gå ner i vikt oxå allt på en gång... tyvärr så blev jag natten till idag rejält förkyld med feber, så jag känner mig rätt snurrig och yrslig just nu i värmen, och har svårt att tänka klart, hoppas att febern lägger sig till i morgon, jag vill komma igång med allt detta så snabbt som möjligt nu... då jag får cellgifter så kommer jag att må riktigt dåligt och vara infektionskänslig, så jag hoppas att Thilde ska hållas sig frisk nu, jag kommer även bli väldigt trött av medicinerna. detta är den information jag vet om för tillfället, uppdaterar då jag vet mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar