måndag 24 januari 2011

Gatroskopi


Idag var jag på gastroskopin på Sofia hemmet vid tekniska högskolan i stan, jag var nog rätt nervös inför undersökningen, eftersom jag dumt nog hade kollat lite på nätet hur andra hade upplevt undersökningen, och det var ju rena skräckhistorier, så inte blev man lugnad av de, men tillslut så var det min tur, och jag bad om att få något lugnande innan, hon sa att dosen jag skulle få var rätt hög så jag skulle få sitta ned ett tag efteråt, men först skulle hon leta upp ett blodkärl att sticka mig i hon bestämde sig tillslut för min vänstra hand där jag ha ytliga blodkäl, men jag blödde så pass mycket att hon inte kunde ge mig sprutan hon stack mig två gånger till i samma hand och samma sak hände jag blödde för mycket, så nu har jag ett jättefint blåmärke över min vänstra hand som känns rätt bra ;/ tillslut gick hon över till min högra arm och gav mig tillslut det lugnade där, sen var det dax för bedövnings sprayen som jag skulle svälja ned i halsen och det smakade inte gott kan jag säga, tre doser fick jag svälja ned, den skulle ta bort kräkreflexerna fick jag veta. Sen fick jag ett plaströr att bita i och sen började han trycka ner kameran i svaljet på mig och trots att jag både fått bedövning i svaljet och lugnande så hade jag mina kräkreflexer kvar kan jag säga, jag hulkade flera gånger utan att få upp något, riktigt otäckt var det när slangen skulle ner, men sen kände jag inte av det och upp var inte så obehagligt, 3 min tog själva behandlingen men nålsticken innan tog längre tid än själva undersökningen. efter 20 min släppte bedövningen i halsen så då fick jag äta och eftersom jag var groggy efter det lugnande medlet så stannade jag kvar en stund och fikade, fick veta att man inte fick köra bil på 8 timmar efteråt, och det kan jag förstå jag höll på att somna på tåget hem, och sen väl hemma så somnade jag och sov i några timmar, och kände mig fortfarande trött efteråt.. jag fick veta att det såg fint ut på bilderna och inget konstigt fanns, de skulle skicka resultaten till min läkare och det skullle dröja ca 3 veckor, så nu får jag ta nya tester och prover, för att hitta orsaken till mina besvär. vi får se vad hon säger, i skrivandes stund så känner jag faktiskt av halsen, jag är rätt öm där då jag sväljer vilket säkert beror på undersökningen tidigare i dag.


Thilde har fortfarande feber och den ligger rätt högt känner jag, vi får inte ta tempen på henne för hon protesterar våldsamt då, och det gäller även öron termometern som desutom visar väldigt fel, så jag vet inte om det är vi spm inte gör rätt men jag har prövat på olika sätt på mig själv b la, men men idag har hon varit rätt trött och grinig, och jag ville ge henne avedon, men eftersom inget annat fungerar så fick det bli den flytande varianten, och det var knappt som hon ville ta den, men hon gjorde det tillslut ändå, som tur är, hon är genom snorig och blödde näsblod nu i kväll, och hostar gör hon ordenligt oxå, så hon har väl fått någon influensa stackars liten, hoppas hon snart blir bra igen. nu ska jag göra den övriga familjen sällskap och gå och lägga mig jag med.
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar