torsdag 7 januari 2010

God fortsättning på det nya året 2010


Det går ett tag mellan gångerna man uppdaterar här tyvärr, inte för att det inte händer något, mer för att tiden inte riktigt räcker till...


Thilde växer och frodas=) kanske inte viktmässigt, enligt Bvc dalar hon från sin kurva, men i gengäld så är hon rätt lång, men bvc är ju alltid oroliga då ungarna inte ser ut som en budda figur, och jag tror de har som standard replik att man måste tillsätta mer smör och olja i maten då barnen inte är tjocka nog, detta trots att barnen är pigga och mår bra för övrigt och inte är undernärda, vi får höra detta ofta på jobbet från oroliga föräldrar där bvc inte tycker att barnen följer kurvan som de ska, bvc har en tedens att oroa föräldra helt i onödan, detta trots att forskare varnar för att barnfetman har ökat i sverige, alla barn kan inte se likadana ut så är det bara,inget av mina barn har varit stora men de har ätit bra, men har varit aktiva i gengäld, Angelika var bvc oroliga för, för att hon låg under kurvorna men följde sin egen kurva bra, men jag blev ivägskickad för att kolla matallergier så hon inte va allergiskt mot något, själv var jag inte ett dugg orolig för hennes hälsa, för jag var liten och smal som barn jag med, och hon var inte trött och slö av sig heller, proverna visade heller inga matallergier... men den 12 januari har thilde fått en tid hos bvc läkaren för att hon ska bedömma om det är något orande med Thildes mått, så det är bara att gå iväg och kolla upp det och höra vad hon säger... själv känner jag mig inte oroad, eftersom Thilde är så pigg av sig, men det är väl lika bra att kolla upp det ändå...

Julen tillbringade vi uppe i norr, det var inte så jättemycket snö men kallt var det varje dag tyvärr så det blev inget pulkaåkande för Thilde eftersom temperaturen oftast låg på -15 grader och ner mot -32 dagarna innan vi åkte hem, och givetvis så strulade bilen då oxå så det var lite nervöst om vi skulle kunna ta vår bil hem, men det löste sig till slut... ja Thilde stortrivdes däruppe, hon fick mycket gott att äta och smaka på så hon borde ha gått upp i vikt under den tiden=) jag tycker det är jätteskoj att hon vill smaka på allt , för då kommer hon ju att vilja äta samma mat som vi äter, fortfarande så blir det mest gröt och burkmat till henne, men emellanåt så får hon samma mat som vi och det går jättebra, hon äter oftast med god aptit=)... det nya året kunde väl ha börjat lite bättre... på vägen hem blev älsklingen dålig i magen och när vi kom hem bröt det ut ordentligt, så nyårsafton kunde ju ha varit roligare, jag fick i stort äta själv Per smakade lite på maten , men Thilde gjorde mig förstås sällskap oxå, jag hade ju planerat nyårsmaten och jag ville ha lite gott och mysigt trots att han inte va riktigt bra, så det blev älgkalvsfilé med hemmagjord potatisgratäng och rödvinssås till, Thilde tyckte det va mums=) till efterätt blev det päronhalvor med after eight senare på kvällen blev det en liten ostbricka och kex till, så lite mumsigt och trevligt hade jag det iaf:).... jag var ju givetvis lite orolig för att bli sjuk själv eftersom den 2 januari var vi bjudna på bröllop till en barndomsvän till mig, hon är även Markus gudmor. och det ville jag inte missa. men vi lyckades hålla oss friska och det var ett jättefint och stort och vackert borgligt bröllop , som ägde rum på Norrlands nation i uppsala, 127 gäster var på plats och god mat och dryck med trevliga avbrott med olika sånger och tal, vi var på plats allihopa för Markus och Angelika var oxå medbjudna och Thilde fick gå på sitt första bröllop, men hon va inte den enda bebisen där, för Mimmis lilla Ebba var ju oxå med och Ebbas Sysslig tror jag det va, var oxå där, bröllopet började med mingel i baren med champagne sen blev det fotografering av alla gästerna av en fotograf , sen blev det middag, och menyn bestod utav :

citrusgravad röding med en aningen ljummen västerbottenpaj,
vitvin: 2008 riseling marborough, stoneleigh vineyards,NZ

Halstrad kalvrygg med rostade rödbetor, potatisfondant och en ljuvlig rödvinssås
rödvin: 2007 cline zinfadel, cline sellars, USA

Messmörparfait med ljummna hjortron
Moscatel de setúbal, Portugal


Bröllopstårta och kaffe,


efter middagen så var det dags för dans med ett inhyrt band, men då var det dax för oss att åka hem Thilde behövde sova, och kl var 22.30, jag hade gärna stannat längre om jag kunnat, men har man småbarn så har man och det är bara att rätta sig efter det:).. en jättetrevligt och fint bröllop var det iaf, och bruden var så vacker med en jätte vacker isblå klänning, roligt att hon vågade välja en annan färg än vit...


Den 3 januari vaknade jag av att Angelika kräks och ropar på mig då hon har hon kräks hela vägen från v-rummet till toaletten, skoj:/ men det var bara att torka upp, men hon var duktig som klarade att torka själv i badrummet, lite senare på eftermiddagen blir Markus magsjuk oxå, så jag fick springa skytteltrafik mellan rummen och tömma spy hinkar och passa upp på dem, med vätskeersättning och senare blåbärssoppa, de fick till en början inte behålla någon vätska alls,. jag var ju självklart övertygad att det var min tur att bli sjuk nästa gång , men jag kurerade mig med vitpeppar och whiskey=) men det verkade fungera för jag och Thilde har inte blivit sjuka ännu...



en video där Thilde just har lärt sig att resa sig upp själv,=)

Thilde fick en lära gå bil av oss iform av en traktor och den låter och spelar då man trycker på olika knappar, den gillar hon... här är hon tillsammans med sin storebror=)


Syskonkärlek=)

Thilde med Farfar på julafton

Thilde klappar Murre och lär sig säga Kiiissee=) hon blir överlycklig bara han visar sig=)


Mimmi och Rickard Gifter sig i trappen på norrlands nation i Uppsala

Mimmi och Rickard