fredag 22 maj 2009

Thilde

Idag så har Thilde fått bada, något hon tycker är väldigt skönt=), men nu är handfatet ohjälpligt litet, nu måste jag köpa en badbalja åt henne, men hon gör vad hon kan för att ligga hela hon i vattnet, jag hade henne först i sittande ställning, men hon såg till att hasa ner och när hon låg med huvudet i vattnet såg hon så nöjd ut;-) först låg fötterna ovanför vattnet men sen så drog hon ner de med, och korsade de så att de fick plats, jag kan tänka mig att hon låg ungefär så i min mage med fötterna korsade, trångt var det men det verkade inte störa henne alls:) efter badet så fick hon lite olje massage med babyolja av mig, så hon blev riktigt mjuk och fin . när hon fått på sig kläder igen så fick hon lite mat och sedan somnade hon gott i min famn, det är så mysigt att ha henne i famnen och jag skulle kunna sitta så och bara titta på henne hela dagen, om man inte behövde göra andra saker också, tänk att man kan känna en sån stark kärlek till en litet barn, jag tror att kärleken till en bebis är något alldeles speciellt, självklart älskar man sina barn resten av livet, men till en liten bebis är kärleken annorlunda, och Thilde är så otroligt go och mysig så det är svårt att slita blicken ifrån henne=)

jag har ju fått frågan nu några gånger hur det känns att få en bebis när det är så stor åldersskillnad mellan barnen. vet inte om det känns något speciellt, för mamma har jag ju varit sedan jag fick Angelika, så föräldra rollen kändes ju inte ny för mig,visst kändes det lite ovant med en nyfödd, och lite har man ju glömt, men det mesta fanns där någonstanns i bakhuvudet, och kom fram så fort Thilde var född ,och man kom fort in i det igen , det känns inte alls som att det har gått så många år sedan Angelika och Markus var bebisar;) och den här gången känner jag mig mycket säkrare i min föräldra roll, och vet vad det innebär, och vågar fråga saker på bvc utan att känna mig dum;) den här gången har jag ju mer erfarenhet av barn i övrigt i och med att jag jobbar med småbarn och har nyligen utbildat mig och läst mycket om småbarn och deras utveckling, och vet nu att nyfödda kommunicerar och lär sig saker redan vid födelsen, det är faktiskt ganska roligt att få testa det i verkligheten, att lipar jag mot Thilde så gör hon det hon med efter en liten stund, och hon härmar mina munrörelser då jag pratar, som att hon vill prata hon med, och ler det har hon gjort länge trots att det står i tidningar att de ska bebisar inte kunna förän vid 2 mån, men jag tror att hon har härmat mig från början och nu är det nästan som att hon försöker att skratta, för hon ler verkligen med hela ansiktet och med öppen mun, särskilt då vi pratar med henne eller då jag sjunger för henne, och då man kommer för att ta upp henne ur sin säng, man blir så glad då man möts av såna leenden:) sen är hon så gosig på ett annat sätt också, för ibland är det precis som hon försöker att pussas som mamma och pappa gör på henne :) för då kommer hon med sitt huvud och trycker det tätt intill kinden oftast med öppen mun på mig eller hennes pappa och verkar jättenöjd, kanske försöker hon att pussas för jag pussar ju på henne hela tiden, svårt att låta bli=) appropå att vara tidig så är hon nu riktigt stadig i kroppen och i huvudet när hon ligger på axeln så håller hon upp huvudet och tittar sig runt omkring och det gör hon även då hon ligger på mage på golvet, och det skulle bebisar inte heller börja med förän vid 2 mån ålder enligt tidningen,men hon har ju övat sedan första början då hon låg på axeln, och var stark i kroppen redan då, och lyckades vända huvudet på axeln för att ligga bra, och det har hon fortsatt med, och nu är hon så pass stark i kroppen och nacken att hon kan hålla upp huvudet i flera sekunder i alla fall. hon har även blivit intresserad av omgivningen och fäster blicken på olika saker, just nu är hon väldigt intesserad av lampor, och starka färger i tavlor, och tv.n har hon börjat intressera sig för, och följer den med blicken då vi sitter i soffan, det är så roligt att se hur snabbt hon lär sig olika saker. bara man är uppmärksam på det.

sen frågar många hur det går med amningen och det har gått bra från första stund, jag kom fort in i det med, och hon äter bra, nu snuttar hon inte så mycket i onödan, utan hon äter ungefär var tredje timma, självklart så händer det att hon har dagar då hon är mera hungrig och då äter hon ju oftare, sover gör hon bra på natten också så det ska jag inte klaga på, hon somnar numera runt 22.00 och sedan sover hon 6 timmar innan hon vaknar för att äta och sedan somnar hon om igen, men det händer faktskt då och då att hon sover åtta timmar också på natten, innan hon vaknar, men på dagarna sover hon inte lika mycket numera och håller sig vaken i bland i flera timmar, så då blir det inte så mycket gjort här hemma,och trött kan man bli även om man har en bebis som sover på natten det tar ju på krafterna ändå, att ha dyngnet runt jour för jag vaknar ju till så fort hon låter lite eller för att höra att hon andas;) , sedan är hon duktig på att sova i sin egen säng och gör det nästan varje natt, men ibland vill hon bara vara nära någon och vaknar så fort man lägger ner henne och såna dagar/nätter får hon sova i våran säng, för att alla ska få sova ordentligt, helt okej tycker jag.

nu måste jag ta tag i hemmet har en hel del som behöver packas ner här, och flytten närmar sig med stormsteg ;)

Ha en fin dag!