tisdag 19 maj 2009

Helgen

Det gick bra på Bvc Thilde växer och frodas=) nu väger hon 4454 g och är 56cm lång, sen så bokade vi en läkartid till nästa gång den 10/6, och ytterligare en tid då hon ska vaccineras den 17/6, sen så passade sköterskan på att boka föräldragrupp oxå det blir första gången jag är med på något sånt=) fanns inga föräldragrupper då jag fick Angelika och Markus, det kan vara roligt, även om en del ämnen handlar om sånt jag redan kan, men man behöver ju inte vara med alla gångerna heller, tur det efterom de blir under juni och juli månaderna då det är semester, men hjärt och lung räddning och förgiftning vill jag vara med på, som alltid är bra att uppdatera sig vid, och sen är ju gränssättning ett ämne som är intressant, även om jag kan en del om det oxå, så är det alltid ett aktuellt ämne, jag möter ju många osäkra föräldrar på jobbet som inte vågar sätta gränser för sitt barn eftersom de inte vill ta konflikter eller göra sitt barn ledsen, så det är bra att de tar upp gränssättning redan på bvc, för jag har sett en del skräckexempel på jobbet där oftast mamman inte kan säga ifrån till sitt barn, där barnen får raseriutbrott då de ska gå hem och sparkar och slår och sliter i sin förälders hår och denne inte säger någonting alls till sitt barn utan börjar gråta i stället och vill gärna att vi som personal ska gripa in och hjälpa till för att säga åt deras barn, men det är ju inte våran uppgift, för då barnet är hämtat, alltså då föräldrarna är på förskolan, då är barnet föräldrarnas ansvar, men självklart har det hänt att man har gripit in särskilt då man ska stänga , och föräldern och barnen har varit ensam kvar på förskolan en tim utan att få hem sitt barn, och man ser hur illa detta barn uppför sig mot sin förälder, och själv vill man bara gå hem, för övertid får man ju inte för såna saker, då måste man ju säga åt både barn och föräldrar, och det är inte roligt, man blir så illa berörd vid såna situationer, så många föräldrar behöver lära sig hur man uppfostrar och gränsätter sina barn, och inte tro att det är förskolans roll att göra det, för det är det inte... ja jag skulle kunna skriva hur mycket som hellst om gränser, men ska inte göra det;-) jag påstår inte att det är lätt med gränssättning, för det tyckte inte jag då barnen var i trotsålder mellan 2 och 3 år och sedan 6 år och nu tonåren;-)( är nog den svåraste åldern, för de spelar myckert på ens känslor:/) men det måste göras, och man tvivlar många gånger om man gör rätt, för man känner sig elak och tråkig som förälder många gånger, ha,ha jag får passa på att njuta innan lilla Thilde kommer i trots, man har svårt att tro det nu, men det kommer hon ju att göra;-)

I helgen var vi i västerås och i lördags hälsade vi på hos barnens bonus mormor Eivor hon fick se Thilde för första gången och blev så glad så=) och så passade vi på att fira Angelika som blev !6 år, med lite tårta och presenter, senare på kvällen så grillade vi hemma hos Anne och Tommy, det var trevligt och gott=)

På söndagen så rensades det hos Per det slängdes en hel del möbler och skräp så det blev inte så mycket kvar att flytta=) Jag passade på att dammsuga, torka väggar och dörrar och att diska då de var i väg med skräpet, så till helgen som kommer får Per rensa bland sina papper för det vågar eller vill inte jag göra, jag ska försöka att ta tag i städningen i stället nu när de stora möblerna är borta, ska försöka att putsa fönster , men jag är inget bra på det, men måste ju försöka att snygga till där, för nu är det en tjej som vill komma och titta på lgh och då bör det ju se lite snyggt ut;) lite flera flytt lådor vore det inte så dumt att få tag i heller så att vi kan tömma resten av skåpen som är kvar. jag fick tag i hon som har lgh som vi ska flytta in i, idag och de kommer inte vara klara med flytt och städning förän tidigast lördag den 30/5 så vi får nog flytta helgen därpå i stället lördagen den 6/6, det blir lättare om vi ska boka en bil eller släp för flytten. och alla som vill och kan är välkomna att komma och hjälpa till att flytta då =)

Nu så börjar Thilde vakna så jag ska ta hand om henne nu,
ha det så bra så länge

Thildes bonusmormor Eivor