lördag 18 april 2009

Äntligen hemma igen :)

Då har man äntligen kommit hem igen i från BB, fick åka hem i tisdags, men fick göra ett återbesök under onsdagen pga Thilde hade gulsot, men proverna visade ok, som tur var, för stackars liten har blivit stucken så många gånger i händerna nu, så att de är blåa, men tapper har hon varit, och har knappt sagt något alls, men lite muta fick hon ju, iform av socker lösning som hon gladligen snuttade i sig =)

ja lilla gumman kom då till slut den 12 april, först ut var hon oxå den natten på Västerås central lasarett :)
påskafton den 11 April hade varit helt lugn, knappt några förvärkar alls, till skillnad från dagen innan då jag hade småvärkar i stort hela dagen, med 2 -3 min mellanrum, men inget som jag direkt tyckte gjorde ont så jag stannade hemma och avvaktade, och avbokade mina barn som skulle äta påskmiddag med oss, ifall att det skulle komma igång under påsken.

påskafton starde lugnt kände knappt av något i magen, och vi gick över till Pers moster och morbror för att äta påskmiddag, och de skämtades om att det var ju lungt om det skulle sätta igång hemma hos dom för jag skulle vara i bra sällskap eftersom det då skulle det vara 2 Undersköterskor på plats var av en jobbade på förlossningen så det var ju bara att föda hemma hos dom:) det var ju inget direkt man önskade precis ha ha. efter middagen åkte vi och hälsade på pers Morfar en kort stund, sen då vi skulle åka därifrån så skulle per bara springa över och säga hej till någon granne, själv gick jag och satte mig i bilen, efter en kvart ungefär så känner jag att det är något som släpper och det känns som att vattnet är på gång, men är lite osäker men skickar ett sms till per och säger att jag tror att vattnet har gått :) och han kom som ett skott ;) just som jag var på väg ur bilen och då började det verkligen att forsa vatten, då var kl ca 19.24 så Per springer in till sin morfar för att hämta en plastsäck för att skydda sättet och jag hämtar handuken som jag tagit med ifall vattnet skulle gå, men inga värkar har jag så jag känner mig ändå rätt lugn och vill igentligen åka hem och byta kläder, jag tänker inte riktigt klart tror jag ;) per föreslår ändå att jag ska ringa förlossningen och det gör jag , jag tror ju att jag ska bli hemskickad eftersom jag inte har några värkar alls, men de vill att jag kommer in innan det blir för sent på kvällen så att de kan titta på mig, då jag kommer in forsar det vatten fortfarande, men inga värkar. eftersom det rinner hela tiden så får jag gå och ta på mig en blöja och då jag byter om ser jag att vattnet är alldeles gulgrönt nästan brunt och då blir jag lite nervös, vet ju att det ska vara klart, jag har nu börjat att få lite värkar som verkar lite regelbundna, men inget jag skulle få stanna kvar för i vanliga fall, men pga att det var missfärgat vatten så behöll de mig, jag frågade vad det innebar att vattnet var missfärgat, och det var troligen ett tecken på att bebisen var stressad och hade bajsat i fostervattnet, men de visste inte vad de kunde bero på eftersom fosterljud och allt verkade normalt, så då jag började känna mig lite lugnare, vid 21.00 så är det byte på personal på förlossnningen, och då visar det sig att det är sari som som ska ta över , det visade sig att hon hade blivit full iskratt då hon hörde vem hon skulle ta hand om, för 6 timmar tidigare hade vi ju ätit påskmiddag tillsammans =) men det kändes roligt att just hon skulle ta hand om oss, ungefär samtidigt som hon tar över så börjar värkarna bli mer intensiva, men jag är uppe och går och vi tittar på tv och jag fikar lite, vid ca 10 tiden kopplas ctg inne på förlossnings salen för att kolla värkarna och flj och nu kommer värkarna tätt mellan 2 och 3 min, samtidigt som jag ligger där så tilltar värkarbetet och jag blir liggandes i sängen, men jag är fortfarande bara öppen 3 cm inte så mycket så jag är inställd på att det här kommer att ta tid, men rätt så snart så ändras värkarnas karaktär och nu vill jag ha lustgas som fungerar riktigt bara men nu börjar jag även att få värkarna så tätt att de inte går tillbaka förens nästa kommer direkt men än så länge klarar jag av det utan mer smärtlindring, just nu är jag inte medveten om tiden jag bara följer med värkarna och koncentrerar mig på andningen och rätt snart hör jag sari skämta om att svärfar nu får rätt om datumet =) men nu frågar jag om att få pröva stirila kvaddlar och det går bra jag får de i magen just som krystvärkarna sätter i gång på allvar och nu får jag börja krysta så kl 00.40 så föds lilla Thilde, det visade sig att hon hade navelsträngen hårt virad 2 ggr kring halsen vilket kan förklaras av att hon var stressad i magen, men efter lite syrgas så mår hon bra igen och hon får komma till mig, en helt underbar känsla och hon ligger och tittar mig i ögonen och knorrar lite och snuttar frebilt på sin näve som om hon vill tala om att hon är hungrig men skriker gör hon inte och hon får sitt första mål mat, och så gör hon fortfarande då hon är hungrig tittar stort på en och snuttar högt på handen, och skriker väldigt sällan, hon är så snäl så =)

Två stolta storasyskon med tilde i famnen=)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar